woensdag 13 november 2013

Iedereen kan naaien

"Dat zou ik echt nooit kunnen"! Is een veel gehoorde opmerking als men erachter komt dat de creatie die ik aan heb zelf is gemaakt.
Onzin, iedereen kan naaien! Vaak wordt gedacht dat je super creatief moet zijn, handig, tijd over moet hebben en een dikke bankrekening nodig hebt voor de aanschaf van de naaimachine.

Creatief hoeft je met het aanbod van patroonbladen niet te zijn. Deze bladen bieden jou patronen volgens de laatste trends en bieden vaak nog stofsuggesties ook. Je knipt de patroondelen uit, legt ze op de stof en knipt dat weer uit en naait vervolgens de delen in elkaar. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook. Natuurlijk moet je weten hoe de machine werkt, maar het creatieve gedeelte wordt feitelijk voor je gedaan.

Handig? Nou, als iemand onhandig is, ben ik het wel. Als je een beetje secuur kan werken, een pedaal kan intrappen en enigszins recht kan knippen, kom je een heel eind. Die machine stikt, jij voert alleen je lapjes erdoor en drukt een voetpedaal in.

Tijd...ja een kostbaar bezit. Besef je echter wel dat het moment dat jij onderuit voor de tv hangt ook een broek in elkaar kan naaien. Neem jezelf niet voor in één avond een jurk af te hebben, spreidt het uit over een paar dagen. Theoretisch kan ik met drie uurtjes achtereen een jurk in elkaar zetten en in ander half een kort simpel stretchrokje, maar ik kies vaker voor iedere dag een stukje.

Die naaimachine hoeft niet veel te kosten. Kruidvat, Lidl, Aldi en de Blokker hebben afwisselend om de twee weken een machine in de aanbieding. Variërend van 80 tot 120 euro, zoals deze Singer.
Als dan na 3 kussenslopen en een knikkerzak voor je kiddo het toch niet je ding blijkt te zijn, heb je geen 700 euro weggesmeten en kan je "leren naaien" van je bucket list schrappen.

Al met al heb je dus weinig reden om het niet te doen. Wat ik wel begrijp is dat niet iedereen weet hoe je moet beginnen. Hieronder tips:
  1. De open deur: ga op naailes! Het kost vaak maar tien euro per keer en machines zijn ter plaatse. Zo kan je makkelijk kennis maken met het naaien en krijg je direct een goede basis. Na tien lessen kan jij volleerd een spijkerbroek maken. Op http://modemaken.nl/ kun je zoeken naar een cursus bij jou in de buurt.
Ik wil niet op naailes!
  1. Probeer als het kan iemand te vinden die enige ervaring heeft en kan helpen.
  2. Koop die goedkope naaimachine.
  3. Haal een halve meter ongebleekt katoen, een goede klos garen, een stofschaar en een doosje spelden bij de stoffenhandel.
  4. Pak de handleiding en er ga mee achter de machine zitten. Probeer alle steken en fratsen uit.
  5. Als dit goed gaat kan je een stukje katoen kopen en maak je een tafelkleed. Waarom een tafelkleed? Omdat je dan enkel de kanten hoeft om te zomen en geen technische hoogstandjes hoeft uit te halen.
Andere tips:
  1. Burda Easy is een perfect blad als je begint. Het zijn makkelijke en hippe patronen en elk kledingstuk heeft een uitgebreide stap-voor-stap uitleg.
  2. Ga op een dinsdag naar de stoffenhandel en laat je inlichten over stoffen of technieken, deze mensen zijn vaak enthousiast en hebben dan wel tijd. Zaterdag is het veel te druk en is er geen tijd (spreek ik uit ervaring).
  3. Burda heeft sowieso een leuke site met een community waar je patronen kan delen en je kunt er allerlei technieken en tips vinden.
Wellicht kun je hier iets mee en ik zal binnenkort een leuk stap-voor-stap patroontje posten.

2 opmerkingen:

  1. Leuke beschouwingen voor de twijfelaars onder ons!

    Zelf heb ik koudwatervrees om de (naai)stap te zetten, al was het maar omdat m'n zin naar perfectie eten in het roet zal gooien.

    Voor zogn. "goedkopere" machines heb ik het niet zo. Met dat geld, of een beetje meer, vind ik een tweedehands machine van betrouwbare merken bij een plaatselijke dealer beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje!
    Ja, perfectie, alom bekend. Ik ben zelf ook behoorlijk perfectionistisch en pietluttig. Als je echter goed kijkt naar mijn creaties zie je ook foutjes.
    Zonder nu meteen heel filosofisch te worden, bijna elke vrouw in dit decennia heeft gevoel dat ze overal goed in moet zijn en niet zomaar iets mag uitproberen of mag aanrommelen. Mede dankzij die vervelende social media, waar men alléén maar leuke dingen plaatst, krijgen we helemaal geen vertrouwen meer in ons eigen kunnen. Terwijl die vriendin van je nichtje dat babypakje misschien wel drie keer overnieuw heeft genaaid alvorens ze de boel triomfantelijk op internet plaatste.

    Oké, strekking van het verhaal: het maakt niet uit als het mislukt of wat minder mooi is, de volgende wordt altijd mooier! Dat houd ik mezelf altijd voor in ieder geval ;) Oefening baat kunst en heb lage verwachtingen. Ook niet onbelangrijk, begin met iets simpels om het zelfvertrouwen te winnen. Een perfect kussensloop is een stuk makkelijker na te streven dan een perfecte avondjurk.

    Een tweedehandsnaaimachine is ook een hele goede optie inderdaad. Helemaal voor de gene die (bijna) zeker weten dat ze er mee door gaan. Ik denk alleen wel dat voor veel echte beginners die machine van de Blokker nog net iets laagdrempeliger is. Toevallig heb ik zelf een goedkope Toyota gekocht een paar jaar terug en die doet het nog steeds perfect. Toegegeven, ik zou graag een iets geavanceerde hebben inmiddels, maar geldtechnisch gezien wordt dat even lastig.

    Succes met de eerste stappen! Benieuwd naar de eerste creatie.

    BeantwoordenVerwijderen